Kunstschilder Naam:
Bosch Reitz, Sigisbert (Gijs)
Chrétien Geboren:
Amsterdam - 20 februari 1860 Overleden:
Amsterdam - 9 april
1938 Atelier/Adres:
Laren - Wally Moesweg
1 Sigisbert Chrétien Bosch
Reitz werd op 20 februari 1860 te Amsterdam geboren. Hij
werd opgeleid voor de handel en is daarin tot zijn
drieentwintigste jaar actief geweest alvorens hij het
besluit nam zich aan de kunst te gaan wijden. Op de
Amsterdamse Quellinusschool hield hij het al spoedig voor
gezien, want in het tekenen van potten, kruiken en gips zag
hij niet veel. Hij trok naar München en ging daar
studeren aan de Zeichen Schule van prof. Barth. Daarna
bezocht hij in München de academie van prop. Raad. In
Parijs voltooide hij zijn studies aan de Académie
Julien. Terug in Nederland ging hij in Katwijk
wonen waar zijn werk "Vertrek van de haringvloot" ontstond.
In 1889 was hij weer in Parijs waar hij op de
wereldtentoonstelling dit schilderij exposeerde. Van Parijs
trok hij naar Yorkshire, vervolgens naar St. Ives en kwam
toen terug naar Amsterdam. Het is wel duidelijk dat Bosch
Reitz een onrustige en zwervende natuur had. Hij kon zich
moeilijk lang op een plaats vestigen, een dure eigenschap,
maar hij kon zich wel wat permitteren want hij was een
vermogend man. Omstreeks 1892 kwam hij naar het Gooi.
Aanvankelijk woonde hij in Eemnes, maar later betrok hij een
groot huis in Laren, dat gelegen was aan de driehoek tussen
de Oud Blaricummerweg, de Tafelberg en de Wally Moesweg. Ook
daar heeft deze onrustige kunstenaar niet doorlopend
gewoond. Zijn verblijf werd vele malen langer of korter
onderbroken door reizen naar Frankrijk Amerika en Japan. In
Japan maakte hij een diepgaande studie van het Japanse
porselein. Voor zichzelfhad hij daarvan een fraaie collectie
bijeengebracht en hij werd erkend als een expert en groot
kenner van Japans porselein. Dankzij deze kennis is hij in
Amerika enige jaren directeur geweest van de afdeling Japans
porselein van het Madison Square Museum in New
York. Tussen al die bedrijvigheid door heeft
Bosch Reitz toch kans gezien een aantal interessante
schilderijen te maken in een sterk persoonlijke stijl die
geen enkel vergelijkingspunt tonen met de opvattingen van de
Gooise schilders. In Laren werkte hij veel samen met zijn
vrienden Hart
Nibbrig en Roland
Holst. Die vriendschap en
samenwerking is begrijpelijk daar deze twee kunstenaars er
ook een eigen picturale mening op na hielden die enigermate
aansloot bij die van Bosch Reitz. Bovendien waren zij uit
een ongeveer gelijk milieu voortgekomen en derhalve ook
vermogend, factoren die een vriendschappelijke binding zeker
positief beïnvloed zullen hebben. Veel schilderijen heeft Bosch Reitz niet
nagelaten, want hij werkte zeer langzaam en
consciëntieus. Zijn wat decoratief aandoende
voorstellingen, meestal met veel stuk voor stuk nauwkeurig
bestudeerde figuren, gevat in strenge contouren vergden veel
aandacht en tijd. Deze contourering en het gobelinachtige
effect is kenmerkend voor zij oevre. Zijn stijl stelt hem
nadrukkelijk apart van de Larense schilders. In Laren schilderde hij onder meer
"Uitgang der R.K. Kerk" en "Sint Jansprocessie". Dat hij
niet veel bekendheid kreeg, ligt zeker niet aan de kwaliteit
van zijn kunst. Eerder is dit toe te schrijven aan zijn
betrekkelijk geringe produktie en mogelijk geen interesse om
bekend te worden. Bosch Reitz overleed in 1938 als gevolg
van een ongeluk met de stoomstram " De Gooische
Moordenaar". (Heeft vermelding in de Pieter A. Scheen
1750-1950) Singer Museum Laren
olieverf partic. bezit