Kunstschilder Naam:
Alma , Petrus Geboren:
Medan - 18 januari
1886 Overleden:
Amsterdam - 23 mei
1969 Atelier/Adres:
- T Petrus (Peter) Alma werd in 1886
geboren in Medan (Idonesië) geboren. Hij was de zoon
van Laurens Adrianus Alma, administrateur en Cornelia
Margareta Alma. Tussen 1904 en 1906 bezocht hij de
Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en daarna tussen
1907 en 1914 de Académie Humbert in Parijs. Daar
raakte hij bevriend met diverse schilders als Piet
Mondriaan
, Fernand Léger, Henri le
Fauconnier en. In Parijs nam hij deel aan tentoonstellingen
van de Salon des Indépendants (1912, 1913,
1914). Kort voor de Eerste Wereldoorlog. Op 10
juni 1914, trouwde Alma met de Noorse schilderes Edie
Saxlund, die hij in Parijs had leren kennen. it huwelijk
duurde tot 25 maart 1922. Zij gingen wonen in het
kunstenaarsdorp Laren nh, waar ook Mondriaan en
Bart
van der Leck zich hadden
gevestigd. In Laren en Amsterdam bestond in de
oorlogsjaren een bruisend kunstenaarsleven. Diverse
kunstenaarsverenigingen werd opgericht met eigen periodieken
en tentoonstellingen. In het najaar van 1916 huurde Alma,
als atelier, in Meerhuizen, een buitenhuis aan de Amstel,
waar meer kunstenaars woonden, o.a. Charley Toorop, Op 30
april 1919 verscheen zijn eerste houtsnede (een 1 Mei-prent)
In de krant De Tribune schreef Alma regelmatig over
tentoonstellingen. Een gedeelte van zijn leven was Alma's
werk vaak ontsprongen aan communistische sociale en
politieke onderwerpen maar in zijn latere periode, tegen het
eind van de jaren dertig, werd dit meer landschappen en
zeegezichten. Einde 1932 vertrok Alma via Wenen naar
Moskou en verbleef - met een korte onderbreking - bijna een
jaar in de Sovjet-Unie, eerst in Moskou en daarna op een
filiaal van het instituut in Charkov. Bij terugkomst, einde
1933 zette Alma een eigen bureau voor beeldstatistiek op.
Hij kreeg opdrachten onder andere van de Gemeente Amsterdam,
de AVRO, de KLM, Fokker, de Rotterdamse Haven, en de
Nederlandsche Bond van Onderwijzend Personeel. Alma werd lid
van de Bond van Kunstenaars ter Verdediging der Kultuur
(BKVK, 1935) en was betrokken bij de organisatie van de
tentoonstelling De Olympiade Onder Diktatuur (DOOD, februari
1936) in gebouw De Geelvinck te Amsterdam. In 1938 kreeg hij de opdracht voor een
grote wandschildering in het nieuw te bouwen Amstelstation.
Deze kwam nog net voor het uitbreken van de Tweede
Wereldoorlog gereed. Tijdens de oorlog schilderde Alma voor
zichzelf, verkocht af en toe wat aan vrienden en kreeg (via
Leo Braat) geld uit het ondersteuningsfonds voor
kunstenaars. Na de oorlog kreeg Alma opdrachten voor
beeldstatistieken en maakte hij naast vrij werk in opdracht
mozaïeken, een aantal wandschilderingen voor de
universiteit van Amsterdam, de PTT in Amsterdam (later
overgeschilderd) en het Postmuseum in Den Haag. In 1960 werd
hij benoemd tot corresponderend lid van de Akademie der
Künste in Berlijn (DDR) en in 1966 bij zijn tachtigste
verjaardag kreeg hij de Albert Schweitzerprijs en de
zilveren erepenning van de stad Amsterdam. In 1966
organiseerde het Stedelijk Museum in Amsterdam een grote
overzichtstentoonstelling van zijn werk. Alma overleed te Amsterdam op 23 mei
1969. LITERATUUR: M. van Loon, 'Peter Alma. Een
schilder voor de gemeenschap' in: Politiek en Cultuur, 1947,
289-290; Projektgroep Literatuursociologie, Links Richten
tussen partij en arbeidersstrijd. 2 delen. (Nijmegen 1975);
H. Redeker, 'Peter Alma, pionier van de Stijlgeneratie' in:
Nieuwe Rotterdamse Courant, 25.6.1975; J. Rogier, "Een
schoongewassen zwijn wentelt zich weer in de modder". Peter
Alma's houtsneden over een platte geldmaker met grove
manieren' in: Vrij Nederland, 9.10.1976; E. Luermans, Peter
Alma. Een documentair verslag van een beeldend kunstenaar in
het interbellum (doctoraalscriptie kunstgeschiedenis
Amsterdam 1978); H. Mulder, Kunst in crisis en bezetting.
Een onderzoek naar de houding van Nederlandse kunstenaars in
de periode 1930-1945 (Utrecht 1978); C. van Lakerveld, "Ik
had wel twee of drie levens". Interview met Harry van
Kruiningen' in: Cahiers over de geschiedenis van de CPN, nr.
8, april 1983, 141-158; B. Kempers, Socialisme, kunst en
reclame (Amsterdam 1988); C. Blotkamp e.a. (red.), De
vervolgjaren van De Stijl 1922-1932 (Amsterdam 1996); L.
Heyting, De wereld in een dorp. Schilders, schrijvers en
wereldverbeteraars in Laren en Blaricum 1880-1920 (Amsterdam
1994); G. Harmsen, Chris Beekman. Een kunstenaarsleven,
1887-1964 (Nijmegen 1999). PORTRET: P. Alma, aan het werk
voor een tentoonstelling over de Spaanse Burgeroorlog ca.
1936/1937, Amsterdams Historisch Museum
(Amsterdam) gouache, 1930.
44.5 x 52 cm. |
top pagina | vorige pagina | devalk.com | devalk.com/kunstenaars