- Marianne
Piël(Blijdenstein-Piël)
- De Valk Lexicon
kunstenaars Laren-Blaricum
|
Kunstschilderes
Naam:
Piël, Marianne Andrea
Blijdenstein-
Geboren:
Amsterdam - 22 september
1943
Overleden:
-
Atelier/Adres:
- Blaricum - William Singerweg
13
|
|
|
|
- Marianne Piël werd op 22
september 1943 geboren in Amsterdam. Al vroeg in haar
jeugdjaren begon zij met tekenen. In 1949 vertrok het
gezin Piël naar het Gooi en vestigde zich in
Laren op het Klooster 18. In 1958 verhuisde
de familie naar Blaricum en begon zij al jong haar
opleiding aan de Gooische Akademie in Laren van
1957 tot 1961 en in 1957 aan het Charles Montagne
Instituut te Amsterdam. Verder ontving zij les van
Henk.J. Slijper en Kees
Schrikker.
- In 1970 werd zij door haar vader, die
een toekomst als kunstenares minder wenselijk vond,
geadviseerd een opleiding te volgen waarin zij later zelf
in haar onderhoud kon voorzien. Marianne koos toen de
Mode Akademie van Braam en Wibaut in Amsterdam olv.
Constance Wibaut die haar inspireerde in het tekenen van
ook andere zaken als mode. Er werden werken vervaardigd,
in olieverf en in aquarel, maar Marianne haar voorkeur
ging vooral uit naar aquareltekeningen.
- Inmiddels had zij al enige jaren
diverse tekeningen gemaakt. Een aantal van de 7 leden van
de balletagecommissie van het Larense Kunstenaarsverblijf
Rosa Spierhuis, onder andere Ina Hooft en
Rudolph
Bonnet, kwamen in aanraking
met haar werk en waren zo enthousiast dat zij in 1975 een
expositie voor Marianne organiseerde. Deze expositie werd
een groot succes want daarna volgden er snel meer.
-
- In 1976 La grande Motte (Fr),
groepspraktijk Huizen, 1977 't Speohuis Groningen, 1978
Singer Museum Laren, 1978 Gemeentehuis
Blaricum, 1979 Koornmarkpoort Kampen, 1979 De Kei
Uffelte, 1980 De Prinsenkamer Amsterdam, De Drie Ringen
Soest, kasteel d'Erp Baarlo, Het Steenkoppel Delden, Het
Glazen Huis Amsterdam, 1981 Babylon Den Haag, De Keulse
Pot Linne, Gemeentehuis Goes, Singermuseum Laren,
Studio Evergreen Amsterdam, Antiquair Ritsema Eemnes,
Pasadenha Den Haag, 1982 Gebouw Noord Holand - Haarlem,
Gemeentehuis Putten, Het Glazen Huis - Amsterdam, De
Plankeniers - Huizen, Okura - Amsterdam, Cultureel
Centrum de Hagen - Almelo, Kasteel Groeneveld - Baarn,
Computer Uitwijk Centrum - Lelystad, 1983 Volmac Utrecht,
Galerie 82 Bussum, Kantoren Hak en Vos Lelystad, Iff
Hilversum en Tilburg, 1984 IBM Zoetermeer, 1984 De
Zonnewagen Oldebroek, Casa Bonita Apeldoorn, Smedinghuis
Lelystad, Wim en Fried Polman Malden, Het Glazen Huis
Amsterdam, 1985 Galerie Slot Zeist, Raadhuis Rijnsburg,
Koetshuis Kunstgalerie Amsterdam. 1986 Galerie Gerard
Lagerman Amsterdam, Galerie van Geijt Vlissingen,
Kunsthuis van het Oosten Enschede, 1987 Galerie Acanthus
Maartensdijk, Molenmuseum - Koog aan de Zaan, Galerie de
Vlierhove - Blaricum, 't Spant - Bussum, Galerie Acanthus
Maartensdijk, 1988 Golden Tulip Barbizon Schiphol,
Warkums Erfskip Workum, Galerie de Vlierhove Blaricum,
1989 Provinciehuis Haarlem, Gemeentehuis Broek op
Langendijk, Het Wapen van Sandenburg - Doorn, Raadhuis
Noord-Scharwoude, Akzo hoofdkantoor "Uyt de Kunst"
Arnhem, 1990 Champ Aubert Driebergen, Kunstkabinet -
Workum, 1991 Kunstroute De Trappenberg - Huizen, 1992
Galerie Rarekiek - Gelselaar, Open Monumentendag -
Blaricum, 1994 Flevoziekenhuis Almere, 1995 Feesttent
Bevrijdingsfeest - Blaricum, 2001 De Keukenhof- Lisse,
2003 Galerie de Stijlkamer, Zandvoort.
- Voorts heeft zij meegewerkt aan de
tot standkoming van het kunstboek "Blaricum, Erfenis van
Gooiers" / Blystone / Zuidam & Uithof 2001 / oplage
3500), waarin tevens 30 aquarellen van haar zijn
opgenomen.
-
- Citaat uit "Hedendaagse Portretkunst
in Nederland" (Hans Redeker / J.H.Gottmer-Haarlem, 1986,
uitgegeven ter gelegenheid van de tentoonstelling '150
Nederlandse Portrettisten Exposeren' in het Singer
Museum), bij 'portret van DaniÎl' op blz.
196:
-
- Marianne Piël werd in 1943 in
Amsterdam geboren, maar ontving haar opleiding in het
Gooi, onder meer aan de Gooische Academie, waarna zij de
Gooische regio trouw bleef, wonend in Blaricum. Haar werk
wordt getypeerd door wat licht en vaak transparant op
papier verschijnt: aquarellen, potloodtekeningen en
pastels. Hoewel ze een kunstenares van weinig woorden is,
wil zij over haar opvattingen wel kwijt: 'Met een eigen
visie op hetgeen voor een kunstenaar waard is om
vastgelegd te worden, ben ik sinds het begin van de jaren
zeventig bezig om het gezicht van de natuur en van haar
produkten, de mens, zo natuurgetrouw weer te geven.
Streepjes worden lijnen, gezichten aangezichten,
contouren herkenbaar. Dat vraagt geduld, inspiratie,
inzicht en een vonk die moet overspringen om de juiste
vorm te vinden voor datgene, wat anders zo snel in het
vergeetboek raakt'. Graag verwoord zij haar
inspiratiebron in de volgende vier regels:
-
- 'De stilte van het zien alleen'
- 'Verdraagt zo weinig woorden'
- 'Mijn liefde voor het
aangezicht'
- 'Kan slechts de mens verstoren'
-
- Kinderen en meer in het algemeen
jongeren maken een belangrijk deel van haar oevre als
portrettiste uit, vaak in de aquareltechniek als medium
voor een nog ingÈnue doorschijnendheid. Maar juist
ook in haar evocatie van ouderen weet zij merktekens van
een geleefd leven treffend te vangen."
-
- Citaat Marianne (Gooi &
Eemlander, 7.6.89):
-
- 'Schilderen heeft te maken met
overleven.
- Het houdt je bezig, anders lig je zo voor
pampus.'
- In haar collectie bevinden zich veel
landschappen, veelal gehuld in nevel en mist. Verder
portretten van personen, maar vooral jonge kinderen en
daarnaast afbeeldingen van villa's in het Gooi en
daarbuiten die meestal in opdracht worden
vervaardigd.
|
top
pagina
|
vorige
pagina
| devalk.com
|
devalk.com/kunstenaars