Kunstschilder, graficus Naam:
Mauve, Antonhij
Rudolf Geboren:
Zaandam - 18 september
1838 Overleden:
Arrnhem - 5 februari
1888 Atelier/Adres:
Laren - villa "Ariëtte"
Naarderstraat nr 48 en later Blaricum, Eemnesserweg 29a
(Kwekerij "de Capitten") Weblink Anton Rudolf Mauve werd in Zaandam
geboren op 18 september 1838. Hij was de zoon van een
doopsgezinde predikant die een jaar na Anton's geboorte naar
Haarlem werd gezonden. Aldaar groeide hij op samen met zijn
wens om kunstschilder te worden. Zijn vader gaf hem
toestemming om een opleiding tot kunstenaar te doen, mits
hij de akte voor het geven van tekenonderwijs zou behalen.
Enkel en alleen schilder gaf geen maatschappelijke
zekerheid. Vanaf 1854 tot 1857 ging hij als leerling
schilderen in het atelier van dierenschilder Pieter Frederik
van Os om vervolgens te gaan leren bij Wouterus Verschuur,
de paardenschilder. Naderhand werkte hij samen met P.J.C.
Gabriël, M. Heyl en J.J. Doffegnies en schilderde in de
trant van de Haagse School. Mauve was een neef van Vincent
van Gogh. Hij schilderde en aquarelleerde
landschappen, veelal met schapen of ander vee en heeft ook
geëtst. Hij signeerde met A.M. Mauve of A. Mauve. Hij
schilderde te Haarlem, daarna Amsterdam en Den Haag tot 1885
en vestigde zich vervolgens in 1886 in Laren. Zijn vriend Albert
Neuhuys had Anton Mauve in
1882 attent gemaakt op het schilderachtige Laren en
trok samen met hem met veldezel en schilderskist de natuur
in. Veelal de heide rondom Laren. In zilverige, diffuse
kleuren en een losse penseelvoering schilderde hij stemmige
en ydillische landschappen zoals de alom bekende Larense
"Herder met kudde". Hij logeerde dan bij Jan Hamdorff in
zijn logement. Mauve was de derde kunstenaar na
Jozef
Israëls en Albert
Neuhuys die in belangrijke mate
heeft bijgedragen aan de intemationale faam van Laren.
Hoewel hij niet meer dan een jaar of zes in het Gooi heeft
geschilderd, wist deze grootmeester van het landschap met de
werken die hij daar maakte zowel in Nederland als in Amerika
een formidabele naam en bekendheid te verwerven. Veel van
zijn schilderijen zijn in Amerikaanse musea of particuliere
collecties terechtgekomen. Vele jaren lang heette het Gooi
bij toeristen en kunstkopers 'Het land van Mauve' en tot
zelfs in Amerika was deze naam bekend. Mauve was een met het Gooi waar het
landschap hem in alle jaargetijden hevig emotioneerde. Hij
werd aangetrokken door de ongereptheid en de eenzaamheid van
de wijde, golvende heidevelden, waar de schaapherder met
zijn grijswitte kudde de serene stilte en rust leek te
accentueren. Zijn voorkeur ging uit naar het koele
herfstweer of de bijtend koude, besneeuwde landweggetjes
waarop de boer zich met zijn wagen huiswaarts repte. Mauve
schreef in 1882 opgetogen aan zijn vrouw: " Het is
aandoenlijk mooi hier, van een fijnheid van lijnen en
lieflijke poëzie straalt uit alles: binnenhuizen,
wegen, akkers, prachtige heide en boschjes en de menschen is
van het liefste soort dat te bedenken is." Een jaar nadien
schreef hij aan Arina
Hugenholtz: " Duizend
schilderijen van de mooiste innige soort in een uur, het is
luilekkerland voor een schilder, ik geloog dat ik er maar
voorgoed ga wonen. Mauve was ernstig en veel meer een
realistisch schilder dan zijn grote collega Neuhuys. Mauve
schilderde in die tijd breed en fors, soms zeer schetsmatig
en door zijn grijze koloriet was hij duidelijk verwant aan
de Haagse School. Desondanks voelde Mauve zich best thuis
onder de Larense schilders. Hij was een vaste stamgast van
het Kroegje van Jan
Hamdorff Hij kon een stevige
borrel drinken en was een onderhoudend prater aan de
borreltafel. Bij de vrolijke eet- en drinkgelagen die daar
werden gehouden, was hij vaak te vinden. Toch had hij een
problematische geestesgesteldheid. Een onbeduidend voorval
kon hem plotseling veranderen in een heftige driftkop en dan
was hij uiterst moeilijk weer tot rede te brengen. In die
buien van drift of zwaarmoedigheid heeft hij veel van zijn
aquarellen en schetsen als volstrekt onvoldoende vernietigd.
Zijn vrienden konden dan slechts met de grootste moeite de
kostbare werken van de ondergang redden. Toch mocht iedereen
hem wel. Hij werd geaccepteerd zoals hij was gewaardeerd om
zijn kunst. olieverf op doek Rijks Museum
Amsterdam Mauve stond bekend om zijn eigenaardige
dansstijl; hij verplaatste zich langzaam en zonder iets
anders te bewegen als zijn voeten, fier rechtop en met een
hemelse blik omhoogericht bewoog hij zich over de dansvloer
en werd de 'dansende madonna' genoemd. Mauve zette in Laren Men het Gooi de
kroon op zijn oeuvre. Na zijn dood schilderes
Arina
Hugenholtz, die in het logement
'De Vergulde Postkoets woonde en Mauve goed kende, ervoor
gezorgd dat een aantal van zijn fraaie werken in Amerika
werden verkocht. Later kocht hij in Laren de villa
'Ariette', genoemd naar zijn vrouw, aan de Naarderstraat,
waar hij aanvankelijk in de zomermaanden verbleef, maar waar
hij zich in 1886 permanent vestigde. Lang heeft hij daar
niet gewoond want reeds in 1888 op 5 februari overleed Mauve
tijdens een bezoek aan familie in Arnhem. Mauve gaf les aan M. Boks,
C.B.Dankmeijer, zijn neef Vincent van Gogh, A. Hugenholtz,
F.P. ter Meulen, en gaf raadgevingen aan E.
Stark en H.J. van der
Weele. Ter nagedachtenis is er een straat in
Laren naar hem genoemd " Het Mauvezand", vlak bij het heitje
waar hij zo graag verbleef en schilderde. In Blaricum is ter
nagedachtenis de Mauvelaan naar hem genoemd. Verder is op de
Brink in Laren een monument 'De
Mauvepomp' voor hem
opgericht (Heeft vermelding in de Pieter A. Scheen
1750-1950)
Zijn verhouding met Jan Hamdorff was
vriendschappelijk en vertrouwelijk en deze kon wel een potje
bij hem breken. Jan hield ook wel van een grap en kon zich
dat bij Mauve wel veroorloven. Hij was er eens achter
gekomen - voor Mauve daar zelf iets van wist - dat deze in
Amsterdam onderscheiden zou worden met de gouden
Arti-medaille. Hij wist de uitreiking daarvan te ondervangen
en tijdens een snel georganiseerd feestje met de schilders
in zijn kroegje, liet hij deze onderscheiding aan Mauve
uitreiken door een Larense schaapherder - omdat hij altijd
diens schapen schilderde. Zijn goede verstandhouding met Jan
Hamdorff ontstond in de jaren dat Mauve bij hem in het
logement logeerde.
Een van de weinige interieurs die Mauve
schilderde.
olieverf op doek Rijks Museum Amsterdam
olieverf op doek
olieverf op doek Rijksmuseum Amsterdam